pompy paliwa

Układ hamulcowy pojazdu

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu a także utrzymanie go w miejscu np.
na pochyłości. Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe: podstawowy (roboczy) ? uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca.

Hamowanie odbywa się tylko w czasie, gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny) dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) ? hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju.

W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu.
Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą.
Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny). Spis treści 1 Hydrauliczny układ hamulcowy 2 Pneumatyczny układ hamulcowy 3 Mechaniczny układ hamulcowy 4 Włącznik światła stop 5 Zobacz też Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu

Podział ze względu na budowę wewnętrzną

Podział ze względu na budowę wewnętrzną Opona diagonalna W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°.
Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę.

Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza.

Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną. Zalety (w stosunku do opon radialnych): wyższy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni duża odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne Wady (w stosunku do opon radialnych): mniejsza precyzja prowadzenia znacznie gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku zwiększone zużycie paliwa Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Każde koło miało być napędzane

pompy paliwa
W roku 1472 Robert Valturio przedstawił opis maszyny wojennej do której napędu wykorzystywany był wiatr na tej samej zasadzie działania co w wiatrakach2.
Również Leonardo da Vinci zajmował się pojazdami napędzanymi bez użycia siły koni3. Zaprojektował zamknięty woź bojowy, który napędzany był siłą mięśni ośmiu osób znajdujących się w środku3.

Osoby te miały poruszać dźwignie znajdujące się we wnętrzu pojazdu i za pomocą przekładni korbowej napędzać koła jezdne.

Każde koło miało być napędzane własnym mechanizmem, co można porównać do dzisiejszego mechanizmu różnicowego3.
W kilku projektach przez siebie stworzonych uwzględnił też napęd grawitacyjny, sprężynowy, jak również za pomocą pary wodnej3.
Prototyp tego pojazdu stworzony został w Memmingen w roku 1447, a drugi rok później koło Pirny w Saksoni3.

Do czasów dzisiejszych zachował się rysunek wykonany w roku 1558 przez Bertholda Holzschuhera.

Wcześniej, bo w roku 1459, pojawiły się jeszcze dwa projekty maszyn napędzanych bez pomocy zwierząt.

Jeden z nich zaprojektowany był przez cesarza Niemiec Maksymiliana.

Przedstawiał pojazd w kształcie olbrzymiego koła o średnicy 6 metrów, na których osiach zamontowane były siedzenia dla pasażerów.

Koła połączone były obręczą, po której chodzący ludzie napędzały maszynę3.

W tym samym roku powstał też drugi projekt nieznanego autora.
Przedstawiał drewniany bogato zdobiony pojazd.
Napędzany był przez idących z boku ludzi za pośrednictwem drągów i przekładni zębatych oraz osoby idące z tyłu, które oprócz tego że napędzali pojazd to dodatkowo sterowali tylnymi kolami3.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_motoryzacji.

Widok do druku:

pompy paliwa